|
|
http://www.catholic.net/index.php?op...estaca&id=3483
Interpreting the Book of Revelation-Diễn giải Sách Khải Huyền
Interpretations of the book of Revelation are, undoubtedly, among the most hotly debated aspects of the Bible. The Catholic Church has not officially interpreted the difficult passages in Revelation. But various Catholic scholars have commented on them, and have debated the various interpretations.8
Không ai nghi ngờ gì về các cách diễn giải sách Khải Huyền đang ở trong tình trạng tranh luận nóng bỏng nhất của Sách Thánh. Giáo hội Công Giáo đã không chính thức diễn giải các đoạn khó trong sách Khải Huyền. Nhưng các học giả Công Giáo khác đã bình luận về chúng, và đã tranh luận một số cách diễn giải.
There are four main approaches to the book of Revelation: futurist, preterist, historicist and idealist. Futurists believe that most or all of the book of Revelation has yet to be fulfilled; preterists say that most or all of it was fulfilled in the first century; historicists claim that events described in Revelation have been transpiring for the last two thousand years; and idealists believe that the book of Revelation is allegorical and has little or nothing to do with historical events.9
Có 4 trường phái chính cho sách Khải Huyền: trường phái tương lai, quá khứ, lịch sử và duy tâm. Trường phái Tương Lai tin rằng hầu hết hay tất cả sách Khải Huyền sắp ứng nghiệm; trường phái Quá Khứ nói rằng hầu hết hay tất cả đã ứng ngiệm ở thế kỷ thứ nhất rồi; trường phái Lịch Sử xác quyết rằng các sự kiện mô tả trong sách Khải Huyền đã xảy ra vào giai đoạn cuối của 2000 năm qua; và trường phái duy tâm tin rằng sách Khải Huyền có ý nghĩa tượng trưng và có rất ít hoặc chẳng có gì liên quan đến lịch sử.
The Catholic Church allows a wide range of interpretive possibilities, including forms of futurism, preterism, historicism and idealism. For example, a Catholic may believe the book of Revelation describes the conflict of good and evil as experienced by individual Christians or the Church (idealism), and makes prophetic utterances about events still to occur (futurism), and also refers to events that have already occurred, either in the early Church or later Church history (preterism and historicism). Catholic flexibility here is based on the fact that Scripture, inspired by God, often has different, yet complementary, meanings.
Giáo Hội Công Giáo cho phép tồn tại một số lớn các khả năng diễn giải, bao gồm các cách luận giải của các trường phái Tương Lai, Quá Khứ, Lịch Sử và Duy Tâm. Ví dụ như, một người Công Giáo có thể tin sách Khải Huyền mô tả sự xung đột giữa thiện và ác như được trải nghiệm bởi từng Ki-tô hữu hay Giáo Hội (theo trường phái duy tâm), và tạo những phát biểu tiên tri về các sự kiện vẫn sẽ xảy ra (như trường phái Tương Lai), và cũng tham chiếu tới các sự kiện đã xảy ra rồi, hoặc là vào thời điểm ban đầu hoặc là sau này trong lịch sử Giáo Hội (theo trường phái Quá khứ và Lịch Sử). Sự linh hoạt của người Công Giáo ở đây dựa trên nền tảng rằng Sách Thánh, linh ứng bởi Thiên Chúa, thường có nhiều nghĩa khác, nhưng bổ sung cho nhau.
From early times, the Church, following the examples of Christ and the Apostles (i.e., Lk 24:25-27; 1 Cor 10:1-4), understood Scripture to have different senses, a literal and a spiritual sense (CCC 115). As the Catechism explains, the spiritual sense is always rooted in the literal sense: “The literal sense is the meaning conveyed by the words of Scripture and discovered by exegesis, following the rules of sound interpretation: ‘All other senses of Sacred Scripture are based on the literal’” (CCC 116).
A common misconception is that Catholics interpret Scripture––especially the book of Revelation–– “symbolically,” while Evangelicals interpret it “literally.” This has often been used to explain why the Catholic Church rejects an earthly, thousand-year reign of Christ. Yet few “literalists” bother to interpret literally other images in Revelation, such as the Beast, the dragon, the locusts, and the four horsemen. |
|